Filmrecensie: Patser

Jammer genoeg loopt de vakantie alweer bijna op zijn einde, maar ik kan jullie wel zeggen dat ik er al met volle teugen van genoten heb. Dit kwam onder andere door mijn cinemabezoekje van eerder deze week. Ik heb namelijk nog een hele lijst van films af te werken in mijn bullet journal en de krokusvakantie leek mij dan ook de uitgelezen moment om daar aan te beginnen. Maar met welke film zou ik dan beginnen? De grootste kanshebbers waren Wonder, De Buurtpolitie: De Tunnel en Patser. Wonder bleek al snel geen optie meer wanneer ik ging kijken op de site van UGC. Deze film speelt namelijk al enkele tijd in de cinema waardoor deze alleen nog maar 's avonds laat gedraaid wordt. Zo werd het kiezen wel al een pak makkelijker, want er bleven dus nog maar twee opties over en je kan al wel raden voor welke film ik uiteindelijk gekozen heb. Ook al ben ik een grote fan van De Buurtpolitie, stond Patser al iets langer op mijn lijstje dus besloot ik dat ik deze film eerder wilde afvinken. De andere twee zal ik nog wel eens een ander keertje te zien krijgen ;-).

Patser
★★★★★
Release:                            24/01/2018
Regisseurs:                      Adil El Arbi en Bilall Fallah
Cast:                                 Matteo Simoni, Nora Gharib, Junes Lazaar,                                              Saïd Boumazoughe, Nabil Mallat,                                                              Noureddine Farihi, Werner Kolf, Ali B., Axel                                              Daeseleire, Jeroen Perceval...
Leeftijd:                            12+
Duur:                                 2 uur 5 min.
Genre:                               Actie
Land:                                België

Korte inhoud:
De vier musketiers - of met andere woorden de vier jeugdvrienden Adamo, Badia, Volt en Junes - van 't Kiel in Antwerpen dromen ervan te leven als echte Patsers met snelle patserbakken, dikke villa's, veel bling bling en... respect. Uiteraard is dit niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. De film "Patser" gaat over hun waanzinnige trip naar deze roem door middel van het verkopen van het witte goud. Hun leven verloopt geweldig, net zoals in de videogames die ze zo graag spelen, maar het leven is natuurlijk geen videogame. Dit ontdekken ze wanneer ze te maken krijgen met de twee grootste drugsbendes van Amsterdam en de racistische politieagenten maken het hun ook niet al te makkelijk.

Mijn mening:
Door al de aandacht die deze film kreeg in de media en de vorige film van Adil en Bilall "Black" die ik aan iedereen kan aanraden, lagen mijn verwachtingen voor deze film heel hoog. Wanneer ik vol spanning zat te wachten totdat de film van start zou gaan (hoelang duurt die reclame in de cinema wel niet?! ), dacht ik dat ik door deze hoge verwachtingen achteraf misschien teleurgesteld zou zijn maar het tegengestelde was waar. Deze geweldige film overtrof al mijn verwachtingen en is naar mijn mening nu al de film van het jaar. Af en toe werd er in de cinema eens goed gelachen terwijl op andere momenten de spanning dan weer te snijden was. Met andere woorden: Patser is de perfecte combinatie tussen humor en actie.

De opbouw van de film spreekt mij ook heel erg aan. De film draait namelijk helemaal rond de zeven hoofdzonden en dat wordt al heel snel duidelijk. Nadat Adamo in zijn kindertijd deze 7 hoofdzonden te horen kreeg in de kerk, wordt de hele film hier verder opgebouwd. Het eerste deel draait namelijk helemaal over luiheid en ook de andere 6 hoofdzonden komen gedurende de film nog aan bod. Ik vind het echt super knap hoe Adil en Bilall dit voor elkaar gekregen hebben zonder dat het verhaal zelf zijn waarde verloor. Een dikke aanrader dus!
PS: De vakantie is nog niet gedaan hè. Allen naar de cinema dus ;-)!

Hebben jullie deze film al bewonderd in de cinema? Zo ja, wat is jullie mening over de derde film van Adil en Bilall?